A finn föld alatti kutatólétesítményben már tesztvágatot építenek
2021. április 14, szerdaA Posiva Oy – finn radioaktívhulladék-kezelő társaság – bejelentette, hogy az Olkiluoto közelében található Onkalo föld alatti kutató létesítményben – amelyből a 2015-ben kiadott létesítési engedély alapján a kiégett üzemanyag végleges elhelyezésére szolgáló tárolót alakítják ki – megkezdték egy vágat kihajtását, amelyben már a végleges elhelyezést fogják szimulálni.
A vágat az úgynevezett „rendszerszintű funkcionális” teszt részét képezi, amely során valós körülmények között tudják igazolni, hogy az elméletben kidolgozott folyamatok és eljárások valóban helytállóak és működnek. A tesztet a hatóságok is figyelemmel kísérik, és csak a megfelelőségek esetén kaphat üzemelési engedélyt a majdani tároló. (Ez a folyamat megegyezik a hazánkban is alkalmazott gyakorlattal, az úgynevezett inaktív komplex próbával – a szerkesztő).
A kiégett üzemanyagot 450 méteres mélységben helyezik majd el a befogadókőzetben kialakított tárolóban. Az elhelyezési rendszer részét képezi a vasbetétet magába foglaló rézkonténer, amelybe az üzemanyag-kazetták kerülnek; a konténert körülvevő bentonit térkitöltés; a vágatok tömedékelésére használt „duzzadó” agyag; valamint a vágatrendszert lezáró szerkezetek („zárások”, „dugók”) és maga a befogadókőzet.
A 80 méter hosszúságú teszt vágatot – amely a már elkészült központi vágathoz csatlakozik – a következő hónapokban hajtják ki és 4 elhelyezési furatot is kialakítanak a teszt részeként – ebbe kerülnek a fent említett rézkonténerek, természetesen nukleáris üzemanyag nélkül.
Kimmo Lehtola, a munkaterület vezetője kiemelte, hogy az első etapban csak 48 méterig hajtják ki a vágatot. Ebben az elkészült szakaszban különös figyelmet fordítanak a 19 és 48 méter közé eső részre, ahol felméréseket és felszín alatti képalkotó méréseket végeznek majd. Mindezek arra szolgálnak, hogy megerősítsék, hogy a vágat kihajtása során nem okoztak kárt a befogadókőzetben, így az elvárásoknak és a terveknek megfelelően tudják végrehajtani a munkát.
A vizsgálat után folytatódik a vágat feltárása, amely várhatóan áprilisban-májusban éri el a 80 métert. A tesztvágat rövidebb, mint a végleges elhelyezésre szolgáló vágatok lesznek, amelyek hossza körülbelül 350 m.
– Amint a végére érünk a „rendszerszintű funkcionális” tesztnek, megkezdjük az első 5 vágat létesítését, amelyek egyikében 2025 körül ténylegesen megkezdődik a kiégett üzemanyag elhelyezése – ismertette a terveket Juha Riihimäki építésvezető.
Forrás: WNN