Tovább a fő tartalomra

A hitelt adó szó

2024. május 09, csütörtök

A tavalyi év tavaszától vezeti a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft. (RHK Kft.) kommunikációs önálló osztályát Plesz-Kereki Bianka. A kommunikációs szakértő és coach végzettséggel rendelkező osztályvezető a hitelesség, a tudatosság, a nyitottság, a bizalom és a pozitív hozzáállás „ötöse” köré építi stratégiáját, megerősítve ezzel a cég kommunikációját.

Két kisgyermek anyukája vagy. Az ő gondozásukat segítő otthonlét után ugyanoda térhettél vissza a munkádat tekintve, ahonnan elmentél. Milyen volt a visszatérés?

Ugyanoda tértem vissza, de teljesen más szerepben. Az újrakezdés – ha mondhatom így – sosem egyszerű, így most sem volt az. Ugyanakkor ezek a kihívások nagyon is kellettek ahhoz, hogy nem hátrahagyva az anyaszerepemet, hanem pont mellette megtudjam, képes leszek-e vezetőként is helytállni, kiteljesedni. Az én működésemhez ez kell és úgy gondolom, azzal, hogy édesanya lettem, néhány képességem is csiszolódott, kifinomultabbá vált. Ilyen például a problémamegoldás, az időgazdálkodás és -szervezés, az empátia és az érzelmi intelligencia, valamint az asszertív kommunikáció. Ezeket azért is tartom lényegesnek, mert meghatározó szerepet játszanak a gondolkodásmódomban, és segítenek az önazonosság megtalálásában.

A kommunikáció nem pusztán beszéd, szó, kép, hanem konkrét tett is. Sokszor azt hallani, hogy ez a terep női vezetőt kíván. Mit gondolsz erről?

Lehet benne igazság, bár ahogy látom, a kinevezések messze elmaradnak az ambícióktól. Ami biztos, hogy a megfelelő hozzáállás fontos, legyen szó férfi vagy női szakemberről. A tudatosság mellett lélekre is szükség van ezen a területen, annak érdekében, hogy elősegíthessük a célravezető kapcsolódásokat. Értem ezalatt a munkatársakkal való pozitív hang megtalálását, a kölcsönös odafordulás és visszajelzés lehetőségét, illetve a mi esetünkben az eredményes lakossági kommunikációt is.

Említetted a tudatosságot. Ez miben nyilvánul meg az esetedben?

Számomra nélkülözhetetlen, hogy konkrét célokat állítsak magam elé, és osztályvezetőként, a kollégáim elé is. Nyitott vagyok a kreatív ötletekre és az újításokra – sőt, kifejezetten igénylem is az ilyenfajta kihívásokat – mindemellett úgy gondolom, hogy fontos a rend, az átláthatóság, a keretek meghatározása. Szeretem a kollégáim önállóságát, de a megfelelő mértékű kontroll azért elhagyhatatlan. Szeretnék tudatos lenni abban, amit teremtek és támogatást nyújtani a kollégáimnak, hogy munkájuk során értelmet, célt találjanak, és mindez megelégedéssel is töltse el őket. Kevés dolog van annál jobb, mint derűsen életben maradni a munka világában.

Az RHK Kft. egy speciális társaság az állami cégek palettáján, így – minden bizonnyal – a kommunikációs tevékenysége is eltér az átlagostól. A radioaktívhulladék-kezelés milyen megközelítést igényel?

A kommunikáció alaptételei ez esetben is adottak. A témakör unikalitása teszi a helyzetünket törékenyebbé, mely minden szakterülettől – ezért a kommunikációtól is – nagyobb összpontosítást igényel. Az ún. atomtörvény mellett számtalan jogszabálynak kell megfelelnünk az információ biztosítása tekintetében is. Nálunk az a jó, ha minden állandóan, nyugodt körülmények között zajlik, és nincs sok változás, ez biztonságot sugall. Erről folyamatosan kommunikálni nem mindig egyszerű. Az új intézkedéseket, tevékenységeket viszont azonnal és hitelesen kell közreadnunk. Ennek az érdemi párbeszéddé való átlényegülése is komoly feladat, hiszen az RHK Kft. számára különösen fontos a széleskörű társadalmi közmegegyezés és támogatás. Ez folyamatos és célirányos munkát igényel, nyíltan, őszintén.

Van-e a 2024-es évnek kiemelt kommunikációs feladata?

A már 2018-ban bevezetett legújabb radioaktívhulladék-kategória a nagyon kis aktivitású. Az ilyen típusú hulladékok számára is végleges tárolót kell létesíteni a jövőben. Az előkészítő és a majdani megvalósulást körbeölelő kommunikáció bizonyosan az év egyik jelentős küldetése lesz. Emellett természetesen a három telephelyünk (Paks, Bátaapáti, Püspökszilágy) és a kutatási helyszín (Nyugat-Mecsek) is ellát bennünket állandó tennivalókkal.

Szakmai téren ki az, akire példaképként tekintesz?

Több mindenki van, akinek a munkája, a karrierútja, vagy csupán a meglátásai szimpatikusak. Ez sokszor aszerint is változik, hogy éppen milyen szakmai irány mozgat. A kríziskommunikáció például már régóta érdekel. Nagyon fontos kommunikációs területnek tartom. Bőhm Kornél PR szakember sokat foglalkozik a témával, és véleményem szerint nagyon jó irányból is közelíti meg azt. Mostanában sok podcastjét hallgatom a kocsiban.

Mi a titka a munka és a magánélet közötti egyensúly megtalálásának?

Bő fél éve kezdtem újra dolgozni, úgyhogy azt kell mondanom, hogy még keresem a legjobb módot ennek az egyensúlynak az egészséges fenntartására. Számomra a legnehezebb a különböző szerepek közötti „ugrálás”. Hogy egyszerre legyek anya, feleség, munkatárs, főnök, stb. Közben pedig el kell fogadni azt is, hogy mindegyik szerepben nem lehet 100%-osan működni, az lehetetlen. Kicsit valamiből le kell adni, ha épp a másik szerepnek van szüksége támogatásra. Az egész egy logisztikai játék, amin folyamatosan dolgozom.