Finanszírozás
Az atomtörvényben lefektetett alapelveknek megfelelően a radioaktív
hulladékok kezelése nem háríthat elfogadhatatlan terhet a jövő generációkra. E
követelmény kielégítése érdekében a hulladékok elhelyezésének és a nukleáris
létesítmények leszerelésének a költségeit annak a generációnak kell fizetnie,
amely a nukleárisenergia-termelés és az izotópalkalmazás hasznait élvezi. Ennek
megfelelően az atomtörvény 1998. január 1-jével létrehozta a Központi Nukleáris
Pénzügyi Alapot (KNPA), amely a radioaktív hulladékok végleges elhelyezésének,
a kiégett üzemanyag átmeneti tárolásának és a nukleárisüzemanyag-ciklus
lezárásának, továbbá a nukleáris létesítmények leszerelésével összefüggő
feladatoknak a finanszírozását biztosító, elkülönített állami pénzalap.
A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelő szerve az Energiaügyi Minisztérium. A KNPA kezelő szerve megvizsgálja, és egyetértése esetén a KNPA
Szakbizottság előzetes állásfoglalásával együtt jóváhagyásra a kijelölt
miniszter elé terjeszti a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapból finanszírozandó
tevékenységek közép és hosszú távú terveit, és ezek részeként a befizetési
kötelezettségekre vonatkozó, az RHK Kft. által előkészített javaslatokat. A
felterjesztéshez csatolni kell az OAH előzetes szakmai értékelését is.
A Paksi Atomerőmű a radioaktív hulladékai végleges elhelyezésének, valamint a kiégett üzemanyaga átmeneti tárolásának – beleértve a tároló leszerelését is –, és a nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásának, továbbá az atomerőmű leszerelésének, valamint az ellenőrzési és információs célú önkormányzati társulásoknak nyújtott támogatás költségeit a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba történő befizetés útján köteles biztosítani. Az atomerőmű fedezi a Radioaktív Hulladék Feldolgozó és Tárolóba való eseti beszállítások miatti – az atomtörvény melléklete szerinti – befizetésekből származó bevételből nem fedezett, a véglegesen elhelyezett radioaktív hulladék tárolásával, a tároló biztonságnövelésével és üzemeltetésével járó költségeket.
Az atomerőmű befizetésének éves mértékét a központi költségvetésről szóló törvény határozza meg a fenti kötelezettségek figyelembevételével. Az adott évre megállapított összeg arányos részét közvetlenül a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kincstárnál vezetett számlájára havonta, a hónap 15. napjáig kell befizetni.
Az MTA Energiatudományi Kutatóközpont Budapesti Kutatóreaktora és a BME Nukleáris Technikai Intézet oktatóreaktora esetében a kiégett üzemanyag átmeneti elhelyezését szolgáló tároló létesítésével, üzemeltetésével, a nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásával, valamint a nukleáris létesítmény leszerelésével és lebontásával és az annak következtében keletkező radioaktív hulladék végleges elhelyezésével kapcsolatos költségeket azok felmerülésekor kell befizetni a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba. A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap javára történő befizetés forrását a központi költségvetés biztosítja a működtető intézmény éves költségvetésében. Az atomenergia más alkalmazói a radioaktív hulladék végleges elhelyezésével kapcsolatos, az atomtörvény 1. melléklete alapján meghatározott befizetési kötelezettségüket a hulladéknak a tárolóba történő beszállításakor teljesítik.
A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap az értékállóságának biztosítása érdekében az előző évi átlagos pénzállományra vetített, a jegybanki alapkamat előző évi átlagával számított összegű központi költségvetési támogatásban részesül. Ezt a gyakorlatot 2001-ben és 2002-ben szüneteltették, de 2003-tól kezdődően ismét visszaállították.
Az Alap felhasználására közép és hosszú távú tervet (egészen a nukleáris létesítmények leszereléséig), és éves munkaprogramokat kell készíteni. Ezek előkészítése az RHK Kft. feladata. A közép és hosszú távú terveket évente felül kell vizsgálni, és szükség szerint aktualizálni kell. Ennek célja, hogy a távoli jövőben esedékes kiadásokra reális fedezetet biztosítson az Alap. Így valósul meg az a bevezetőben idézett alapelv, hogy az atomenergiát felhasználó generáció fizesse meg a felhasználásból fakadó, jövőben esedékes tevékenységek költségeit, és ne hagyjon indokolatlan terheket a következő generációkra.
Az Alap pénzügyi helyzetének alakulása 1998. és 2021. között (M Ft):
ÉV | BEVÉTEL | KIADÁS | BETÉTÁLL. VÁLTOZÁSA |
1998 | 7 777,4 | 3 941,1 | 3 836,3 |
1999 | 9 399,0 | 3 634,6 | 5 764,4 |
2000 | 10 449,0 | 2 094,1 | 8 354,9 |
2001 | 14 886,9 | 6 084,0 | 8 802,9 |
2002 | 17 205,8 | 11 239,4 | 5 966,4 |
2003 | 23 703,2 | 9 183,5 | 14 519,7 |
2004 | 27 577,0 | 9 705,9 | 17 871,1 |
2005 | 30 497,1 | 11 026,9 | 19 470,2 |
2006 | 28 445,9 | 14 680,4 | 13 765,5 |
2007 | 29 184,9 | 13 068,6 | 16 116,3 |
2008 | 31 363 | 16 289 | 15 074 |
2009 | 33 751,4 | 13 913,6 | 19 837,8 |
2010 | 35 646 | 15 003,6 | 20 642,5 |
2011 | 32 212,6 | 16 528,7 | 15 683,8 |
2012 | 30 622,4 | 12 870,3 | 17 452,1 |
2013 | 33 137,3 | 13 508,5 | 19 808,8 |
2014 | 32 226,2 | 12 493,2 | 19 732,9 |
2015 | 27 629,0 | 15 491,3 | 12 137,7 |
2016 | 26 774,0 | 12 874,1 | 13 899,9 |
2017 | 27 516,1 | 13 044,5 | 14 471,6 |
2018 | 27 510,8 | 12 153,6 | 15 357,2 |
2019 | 30 970,0 | 14 710,0 | 16 260,0 |
2020 | 105 627,5 | 19 955,2 | 85 672,3 |
2021 | 55 149,2 | 22 429,0 | 32 720,2 |
2022 | 68 624,6 | 22 649,0 | 45 975,6 |
2023 | 117 439,2 | 25 359,7 | 92 079,5 |
2023.
december 31-én az Alapban 571 578,6 Mrd Ft volt.